Rosendal Kammermusikkfestival 2019

Baroniet Rosendal (Hans Sager, 1705)

Om Rosendal Kammermusikkfestival

Etter en og en halv times reise fra Bergen Lufthavn legger ”Hardangerfjordekspressen” til kai i den lille bygda som ligger der i en grønn dal omringet av bratte fjell og mektige fossefall.

Det var her Ludvig Rosenkrantz og Karen Mowat i 1661 begynte å bygge sitt lille slott som de kalte Rosendal. I 1678 ga kong Christian V av Danmark-Norge eiendommen den unike status som Norges eneste baroni. I dag kan slottet og den vakre hagen tilby de besøkende et lite glimt av Norges historie i en av landets mest spektakulære omgivelser.

Leif Ove Andsnes i Yellow Room at Baroniet Rosendal Manor House & Gardens

For Leif Ove Andsnes er dette det perfekte stedet for en ny Kammermusikkfestival. Festivalen lanserte han i august 2016, i sammenheng med åpningen av en ny konsertsal på Baroniet Rosendal. I tillegg til konserter som foregår i de gamle salene på slottet, inneholder den fire dager lange festivalen også konserter på den nye scenen – en konsertsal med 450 seter – som nettopp er blitt  innredet i låven på Baroniet Rosendal Avlsgård. På toppen av dette vil det foregå kveldskonserter i den gamle middelalderkirken fra 1250, Kvinnherad Kyrkje, og åpne foredrag og diskusjoner på dagtid.

Leif Ove Andsnes har spilt regelmessig på Baroniet Rosendal i over 20 år. Den første konserten holdt han i 1992, og siden 1995 har han opptrådt på slottet minst en gang hver sommer. ”Baroniet Rosendal er et veldig spesielt sted” kommenterer han, ”og musikk har vert en del av dette stedets kulturelle liv i generasjoner. Det er utrolig å tenke på hvordan kunstnere og musikere har krysset fjorden her i over trehundre år. Blant de mange som tok turen, var komponistene Ole Bull og Halfdan Kjerulf og sannsynligvis også Edvard Grieg.”

”Idéen om en intimfestival som strekker seg over en langhelg har vokst fram som følge av kjærligheten jeg har for Baroniet Rosendal. Med etableringen av den nye konsertsalen blir denne idéen nå mulig å gjennomføre. Vi har også vært så heldige å få kjøpe inn to Steinway flygler, som jeg tilfeldigvis kom over da de ble restaurert. Det ene – som dateres tilbake til 1983 – var faktisk det flygelet jeg brukte da jeg gjorde min første Schubert-innspilling for nesten 15 år siden (sonate i A-dur, D959). Det vil bli spesielt å se dette instrumentet i samme omgivelser som den eksisterende historiske samlingen av instrumenter ved Baroniet Rosendal, som blant annet består av et Pleyel klaver fra 1860.”

Leif Ove Andsnes in the original barn in Rosendal Leif Ove Andsnes in the original barn in Rosendal

Introducing the Meyer Sound Constellation System at Rosendal

The «Great Hall” (Riddersalen) at Rosendal  is one of the most intimate venues in the world to offer an optimum environment for musical enjoyment with acoustical enhancement from a Constellation system provided by Meyer Sound of Berkeley, California.

Constellation instantly transforms the elongated barn – a structure never intended to serve as a concert hall – into an acoustical space ideal for hosting chamber music. The main challenge with Riddersalen lies in the dimensions of the building, which is long enough but too narrow and lacking in sufficient volume to function acoustically for chamber music.  By applying advanced acoustic engineering coupled with the latest in high-resolution digital signal processing, Constellation widens the perceived aural space and creates a rich, immersive acoustical ambience.

Constellation does not directly amplify the instruments.  Instead, it captures the natural acoustical environment of the hall and subtly modifies the surrounding acoustical characteristics.  The entire reverberation envelope can be precisely tailored to the acoustical requirements of the performance.

“Experiencing Constellation for the first time opened my eyes and ears.  I really had to rethink a lot of my perceptions – when I heard how excellent it sounded and how the acoustic could be transformed, I said to myself…this is the future.”  Leif Ove Andsnes

“It was amazing … The possibilities seem limitless”  Christian Tetzlaff

 

The Meyer Sound Constellation System in the old barn in Rosendal The Great Hall at Rosendal

The Constellation system at Riddersalen has three basic components.  Thirty-four microphones are spaced around the hall to sense the natural ambient acoustics.  The microphone signals are sent to a sophisticated, high-resolution digital signal processing system which applies patented computer algorithms to create enhanced acoustical characteristics.  The output signals are sent to 145 small loudspeakers spaced around the room, which together emulate the effect of reflective surfaces placed at the ideal distance and angles from the musical performance.

The Constellation system was specified by the acoustical consulting firm of Brekke & Strand and installed by systems integrator Bright Norway.  Design and calibration was led by John Pellowe of Meyer Sound’s own Constellation team in collaboration with Brekke and Strand.

Other Constellation systems in Norway are now in use at the Fosnavåg Konserthus and the Peer Gynt Hall of Grieghallen in Bergen. In fact, it was the Fosnavåg Konserthus that inspired Leif Ove Andsnes to investigate Constellation for Rosendal:   “Experiencing Constellation for the first time opened my eyes and ears, I really had to rethink a lot of my perceptions – when I heard how excellent it sounded and how the acoustic could be transformed, I said to myself…this is the future.”

Elsewhere in the world, Constellation creates acoustical ambience for the Svetlanov Hall in Moscow, San Francisco Symphony’s SoundBox, and Jazz at Lincoln Center in New York.

Meyer Sound systems can be found in concert halls, opera houses, and museums all over the world.  Major cultural institutions using a variety of Meyer Sound systems for voice and incidental music reinforcement include the Musikverein in Vienna, the Concertgebouw in Amsterdam, and Konzerthaus Berlin.

 “With Constellation, the Meyers have thus had a democratizing influence, allowing ensembles to obtain pleasing results in problematic spaces. They have helped to make classical music a more mobile, adaptable beast, one that is freer to roam the entire cultural landscape. A mirage of the Musikverein can arise almost anywhere, with a few swipes on a screen.” Alex Ross, Music Critic – The New Yorker


Tidligere Rosendal Kammermusikkfestivaler

Om

Billettar i salg her frå fredag 19. januar kl. 12.00.

Rosendal Kammermusikkfestival er grunnlagt av pianist Leif Ove Andsnes, og blir arrangert for tredje gang fra 9. – 12. august 2018. Tema for årets festival er musikk i skyggen av første verdenskrig. Andsnes får selskap på scenen av Matthias Goerne (bariton), Anna Prohaska (sopran), Kirill Gerstein, Bertrand Chamayou, Eric Schneider, Ingrid Andsnes (klaver), Henning Kraggerud, Akiko Suwanai, Johan Dalene (fiolin), Lars Anders Tomter (bratsj), Edgar Moreau (cello), Dover String Quartet, Andreas Ottensammer (klarinett), Guy Eshed (fløyte), Sivan Magen (harpe) og Tim Gibbs (kontrabass).

Da han introduserte årets program, sa Leif Ove Andsnes blant annet at «første del av det 20. århundre var en ekstraordinær periode i musikkhistorien, der det oppsto et enormt mangfold av nye musikkstiler. I fire dager skal Rosendal Kammermusikkfestival sette søkelyset på årene 1914 – 1918, og utforske en gripende og mangslungen musikalsk arv, verker komponistene skrev enten som en reaksjon på eller til tross for krigen som raste rundt dem.»

På programmet står Stravinskijs Suite fra Historien om en soldat, som ble urfremført i de siste månedene av første verdenskrig, og Ravels La Valse, ofte betraktet som en metafor for situasjonen den europeiske sivilisasjonen befant seg i etter krigen. Gjennomgående i programmet er verk med en unik historie og stemme; Janaceks ekspresjonistiske fiolinsonate med ekko av bomber i siste sats; Vaughan Williams’ post-romantiske og livsbejaende Lark Ascending; Ravels neoklassisistiske Le Tombeau de Couperin, tilegnet venner som døde i kamp; og den rene folketoneinspirasjonen hos den armenske komponisten Komitas, som ble arrestert av osmanske myndigheter i 1915 og deportert til en fangeleir.

En hel konsert er viet Debussy, som mer enn noen annen bygde bro mellom det 19. og det 20. århundre. Da han døde i 1918, var den tyske våroffensiven i gang. Paris var under angrep både fra luften og fra bakkeartilleri, og Debussys begravelsesfølge sneglet seg gjennom øde gater mens tyske styrker bombet byen.

På instrumentalkonsertene blir det nesten utelukkende fremført musikk komponert under første verdenskrig, men festivalen ønsker også velkommen to sangere som presenterer egne program med beslektede temaer. Sopranen Anna Prohaska synger fra «Behind the Lines», en bevegende samling sanger av komponister som Eisler, Quilter, Weill og Ives, der alle tekstene er dikt fra krigen. Matthias Goerne kommer tilbake til Rosendal for å fremføre Schuberts Winterreise sammen med Leif Ove Andsnes. Med det tar de oss tilbake til komponisten som var tema for den første Rosendal-festivalen in 2016, og til sangsyklusen som sammenfatter isolasjon og ensomhet.

Som en del av festivalens konsept kuraterer professor Gunnar Danbolt en todelt utstilling som tar for seg reaksjoner på første verdenskrig i malerkunsten, og en egen utstilling med arbeider av Håkon Bleken (f. 1929). Håkon Bleken er en kunstner som ikke bare på modernistisk vis er opptatt av formale problemer – selv om de også er viktige for ham – men i særlig grad har tatt opp eksistensielle spørsmål, ofte aktualisert gjennom hendelser og begivenheter i hans egen samtid. Han var f. eks. en av de første til å reflektere malerisk over Utøya-massakren. Han har ofte latt seg inspirere av litteratur, som Henrik Ibsen og Thomas Mann, og av musikk. Derfor er han en kunstner som egner seg godt på en festival med tittelen «I skyggen av en krig». Men vi skal også ha en egen utstilling med bilder laget som reaksjoner på første verdenskrig – riktignok ikke originaler, men gode kopier – som ett av de mest rystende krigsbilder fra 1. verdenskrig, nemlig Otto Dix Krigen (1932) og Per Krohgs Granaten (1916). Sammen vil disse utstillingene bli et akkompagnement til den musikken som skal fremføres, et akkompagnement som forhåpentlig vil fremme refleksjon og fordypelse. Det vil bli konsertintroduksjoner og foredrag ved Astrid Kvalbein, Erling Sandmo, Gunnar Danbolt og John Pellowe.

Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.

Les meir

Samarbeidspartnar

Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.