Rosendal Kammermusikkfestival 2021

Rosendal Kammermusikkfestival 2021

Photo Credit: Liv Øvland
Rosendal Kammermusikkfestival 2022
7.-10. juli 2022
Tusen takk for i år til alle musikere og publikum, inkludert alle som fulgte festivalen fra forskjellige steder i verden takket være årets strømminger. Å være tilbake i Rosendal var virkelig spesielt for oss alle.
Neste års festivaldatoer vil være 7.-10. juli , en måned tidligere enn vanlig.  (Festivalen vil senere år være tilbake til den vanlige perioden i august). Vi vil offentliggjøre 2022-programmet og medvirkende kunstnere i høst, og jeg er veldig glad for at vi skal fokusere på Beethovens musikk, et program som var planlagt for 2020, komponistens 250-års-jubileum . Istedet vil vi nå feire den store komponisten 252 år etter hans fødsel, med en hel rekke glimrende musikere.
Leif Ove Andsnes
Festivaloppdatering – 31. juli
Årets kammermusikkfestival nærmer seg. Vi er glade for å kunne ønske publikum velkommen tilbake til Rosendal, og gleder oss veldig til å se dere alle.
På grunn av reiserestriksjoner er det noen musikere som ikke har mulighet til å komme, og det har ført til enkelte endringer i programmet.
I stedet for strykekvartetten Dover quartet og cellisten Sheku Kanneh Mason, får vi besøk av Sonoko Miriam Welde og Ludvig Gudim (fiolin), Eivind Ringstad (bratsj) og Sandra Lied Haga (cello). Tusen takk til disse fantastiske musikerne for at de har sagt ja på kort varsel, og også til Joachim Carr (piano), Øyvind Gimse (cello) og medlemmer av KonstKnekt , for å ha øvd inn ekstra repertoar i sommer.
Vi er veldig lei oss for at våre venner i USA og Storbritannia ikke har muligheter til å være med oss i år, men gleder oss til å ønske dem velkommen tilbake til Rosendal et annet år.

 

 

 

 

Rosendal Kammermusikkfestival Torsdag 5.august – Søndag 8.august. 

«Fra mitt hjemland» er tittelen på årets Rosendal Kammermusikkfestival, som arrangeres fra 5. til 8. august, med Antonin Dvořáks musikk i fokus. I fire dager utforsker Leif Ove Andsnes og gjestende musikere musikken til den store tsjekkiske komponisten, og ser nærmere på hvordan nasjonalromantiske bevegelser påvirket Dvořák og hans samtidige. Festivalen løfter også frem Astor Piazzolla, som ville fylt 100 år i år.

Blant musikerne på podiet under årets festival er Zlata Chochieva og Joachim Carr (piano), Josef ŠpačekJohan Dalene og Daniela Braun (fiolin), Sheku Kanneh-Mason (cello), Arnulf Ballhorn (kontrabass) og Dover String Quartet. De får selskap av Per Arne Glorvigen (bandoneon/komponist), Lene Grenager(komponist/ cellist) og 16 musikere fra KonstKnekt – et inspirerende initiativ som gir unge norske musikere muligheten til å samarbeide med medlemmer av Berlinfilharmonien. Forfatterne Erik Fosnes Hansen og Erika Fatland og professor i kunsthistorie Gunnar Danbolt er årets foredragsholdere.

«Dvořáks musikk har en særegen bøhmisk appell, slik Griegs musikk oppleves som særegent norsk,» sier Leif Ove Andsnes. «De to komponistene var begge på leting etter et språk som tok opp i seg folketonene fra deres respektive land, og de mente at musikk skulle ha en nasjonal identitet og opphav. Dette er kjernen i årets festival.»

«Dvořáks musikk fascinerer meg. En av hans viktigste egenskaper var at han kunne forvandle helt enkelt, til og med trivielt, materiale til en juvel, ved karaktersterk overflod av melodisk og harmonisk kreativitet. Han begynte gjerne med en enkel, folketoneaktig melodi, som han gradvis polerte og foredlet til noe vidunderlig, slik en slepen diamant får mange fasetter. Dvořák var produktiv i en rekke ulike sjangre, og selv om en del av komposisjonene hans er velkjente, blir mange sjelden framført. Jeg mener at verker som Poetiske tonebilder Op. 85, Strykekvartettene Op. 61 og 106 og Strykekvintett Op. 77 – som alle blir framført i Rosendal i år – er kraftig undervurdert.»

I tillegg til Dvořák, inkluderer festivalprogrammet verk av Smetana, Janáček, Enescu, Rachmaninov og Grieg, som alle var opptatt av å finne en nasjonal identitet i sin musikk. «I denne konteksten kjennes det naturlig å inkludere Piazzollas musikk som en slående kontrast,» sier Andsnes, «fordi han er argentinernes store stolthet, takket være måten han videreutviklet tangotradisjonen». For å feire at det er 100 år siden Piazzolla ble født, presenter den norske bandoneonisten og komponisten Per Arne Glorvigen flere verker av tangoens mester. Glorvigen urfremfører dessuten sitt bestillingsverk «Corazones en el viento». Det blir også framført nyere verk av den norske komponisten og cellisten Lene Grenager.

«Den fire dager lange opplevelsen av denne musikkfestivalen er ubeskrivelig. Med det vidunderlige landskapet som bakteppe forsterkes opplevelsen av dyp konsentrasjon rundt festivalens tema, og av det høye nivået på fremføringene. Det er imponerende.»

Asia’s Music Weekly, Rudolf Tang

Credit: Liv Øvland

Samarbeidspartnar

Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen

Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.