Rosendal Kammermusikkfestival 2019

Rosendal Kammermusikkfestival 2019

DSCH Rosendal Kammermusikkfestival 2019 av Leif Ove Andsnes
8. -11. august 2019

Til den fjerde Rosendal Kammermusikkfestival har Leif Ove Andsnes valgt tittelen «DSCH» – den musikalske signaturen til Dmitrij Sjostakovitsj. I løpet av fire dager fra 8.- 11. august, skal Andsnes og årets gjesteartister fremføre et vidt spekter av den russiske komponisten sine verk i tillegg til musikk av hans russiske forgjengere, samtidige og etterfølgende komponister. Gjennom forelesninger og foredrag vil Andsnes stille spørsmålet: Kan vi lytte til Sjostakovitsjs musikk i dag uten å kjenne til datidens politiske hendelser ?

På scenen i sommer sammen med Leif Ove Andsnes er pianistene Sasha Grynyuk, Marc-André Hamelin, Igor Levit og Marianna Shirynian, i tillegg til Andrei Bondarenko, (baryton), Veriko Tchumburidze (fiolin), Tabea Zimmermann (bratsj), Clemens Hagen (cello), Quatour Danel, Allegria String Ensemble og klarinettist Anthony McGill. Som tidligere år presenterer Festivalen også unge norske artister, hvor det i år blir et gledelig gjensyn med Sonoko Miriam Welde (fiolin) og samtidig er  det også en glede å ønske Amalie Stalheim (cello), PERCelleh og Christian Krogvold Lundqvist (perkusjon) velkommen til Festivalen.

I sin presentasjon av Rosendal Kammermusikkfestival 2019 sier Leif Ove Andsnes: «Norge og Russland er på en eller annen måte veldig nær hverandre – vi har en felles grense i nord, og jeg synes at det er kulturelle bånd mellom de to landene. Men samtidig er Russland veldig fjernt fra oss politisk, og også fordi det er vanskelig for oss å fatte landets overveldende størrelse og historie.»

Dmitrij Sjostakovitsj DSCH (1906-1975) Dmitrij Sjostakovitsj DSCH (1906-1975)

«Det har vært spennende å sette sammen dette programmet fordi jeg opplever å bli veldig berørt av denne musikken, samtidig som den ofte er litt eksotisk. Sjostakovitsj` musikk har en voldsom emosjonell kraft, og jeg glemmer aldri den første gangen da jeg bokstavelig talt ble «truffet» av musikken hans under en konsert. Jeg var 16 år gammel, det var hans 10. symfoni, og jeg var en forandret person når jeg forlot konsertsalen.»

«I løpet av årets Festival ønsker jeg å utforske Sjostakovitsjs usedvanlig mangfoldige musikalske språk som spenner fra musikk med stor dybde og dramatikk – symfonier, strykekvartetter og sonater – til filmmusikk og lettere verk inspirert av kabaret og jazz. Ved siden av Sjostakovitsj skal også andre russiske komponister presenteres under Festivalen. Musorgskij er antagelig den av de eldre russiske komponistene som hadde størst påvirkning på Sjostakovitsj, og på deres beste synes jeg at musikken til begge har en ufiltrert og nesten brutal ærlig kvalitet. Vi skal spille musikk av Sjostakovitsjs samtidige (Prokofjev, Stravinsky, Ustvolskaya, Krein) og hans etterkommere (Schnittke, Silvestrov, Denisov).»

«En komponist som også skal være tydelig tilstede under Festivalen er Alexander Vustin. Han ble født i Moskva i 1943, og er relativt ukjent utenfor Russland, men han er en viktig stemme i sitt hjemland – og svært beundret av sine kolleger. Jeg hadde ingen kjennskap til verkene hans før jeg ble introdusert til dem av flere russiske musikere, og ble med én gang fascinert. Han er stilistisk allsidig, og har et sterkt personlig uttrykk som kan ha en nesten hypnotisk effekt.»

«Noen sier at det er nødvendig å ha sett Sibir før man kan forstå den russiske sjel. Men med et tett program i fire dager, fullt av musikk, foredrag, forelesninger, og med den store norske villmarken rett utenfor døren, håper jeg at vi kan skrape overflaten av permafrosten, slik at vi kan grave noen centimeter ned mot en forståelse av den russiske sjel.» 

SVEIN JOHANSEN : Elegi, Til Sjostaskovitsj. 2012. SVEIN JOHANSEN : Elegi, Til Sjostaskovitsj. 2012.
8. -11. august 2019

Som en del av Festivalens helhetskonsept, har professor Gunnar Danbolt kuratert et todelt utstillings konsept :  «På Slottet fra 1665 skal maleren Svein Johansen (1946–) stille ut malerier under tittelen Tilegnet. Tittelen skyldes at mange av maleriene er tilegnet kunstnere som har betydd og stadig betyr mye for Svein Johansen. Det gjelder komponister som Mozart, Beethoven, Messiaen, Schönberg, Sjostakovitsj, Ligeti og Cage, men også diktere som Paul Celan, billedkunstnere som Michelangelo og Edvard Munch og en filmskaper som Andrej Tarkovskij.

I Riddersalen vil det bli en digital utstilling av den kunsten som dominerte i Sovjetunionen i Dmitrij Sjostakovitsjs tid. Noen av bildene vil vise den tillatte kunsten med vekt på de heltemodige arbeiderne på arbeidsplassene og bøndene på åkrene i en realistisk stil fra siste del av 1800-tallet. Selv om innholdet var ulikt, var stilen den samme som den Adolph Hitler satte sitt godkjent-stempel på. Begge disse diktatorene var opptatt av en kunst som var enkel og lett forståelig. Slik var ikke den vestlige modernismens, som Hitler kalte entartetog Stalin formalistisk. Ikke desto mindre ble det i undergrunnen også laget modernistisk kunst i Sovjetunionen.

I tillegg til Gunnar Danbolt sitt foredrag om utstillingen, vil det også bli foredrag og introduksjoner til konsertene ved den britiske komponisten, arrangøren, radiojournalisten og skribenten Gerard McBurney og  professor i historie Erling Sandmo. Gerard McBurney skal også sammen med Leif Ove Andsnes ha en samtale om Sjostakovitsjs liv og musikk.

Rosendal Kammermusikkfestival vil rette en stor takk til Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte som gjør det mulig å realisere Festivalens ambisiøse kunstneriske mål.

Leif Ove Andsnes

Følg Rosendal Kammermusikkfestival på Facebook og Instagram


Samarbeidspartnar

Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.