«Når vi snakker om Beethoven, har vi lett for å fremheve det storslåtte, det kjempende, det revolusjonære. Men det finnes også så mye ømhet, humor og flertydighet i musikken hans. Mitt håp er at vi under Rosendal Kammermusikkfestival 2022 får oppleve det usedvanlige mangfoldet hos denne enestående komponisten.»
Leif Ove Andsnes
2022-utgaven av Rosendal Kammermusikkfestival feirer Ludwig van Beethovens musikk i vakre vestlandske omgivelser. Festivalens kunstneriske leder, Leif Ove Andsnes, skal i selskap med mer enn tjue musikere og foredragsholdere gi publikum et glimt inn i komponistens mangfoldige verden.
«Vi var veldig lei oss for å måtte avlyse feiringen av Beethoven-jubileet i 2020», sier Leif Ove Andsnes, «og det er en stor glede at mange av musikerne som var invitert til Rosendal for to år siden endelig kan få komme til Baroniet. I fire dager skal vi sammen utforske et bredt repertoar fra alle perioder i Beethovens liv, inkludert berømte verk og verk som sjelden blir fremført, både ikoniske og intime, med mål om å forstå mer av Beethovens indre verden.»
Fra 7. til 10. juli får Leif Ove Andsnes selskap på podiet av fire pianistkolleger — Víkingur Ólafsson, Kristian Bezuidenhout, Enrico Pace og Sveinung Bjelland — samt Dorothea Röschmann og Hilde Haraldsen Sveen (sopran), strykekvartetten Quatour Van Kuijk, Alina Ibragimova og Antje Weithaas(fiolin), Henninge Landaas (bratsj), Christian Poltéra og Tanja Tetzlaff (cello), Callum Hay Jennings(kontrabass), Håkon Asheim (hardingfele), Ingrid Søfteland Neset (fløyte), Bjørn Nyman (klarinett), Sebastian Stevensson (fagott) Ragnhild Lothe (horn) og foredragsholderne Jan Swafford, Gunilla Sussmann og Gunnar Danbolt. Vår tids musikk blir representert av to generasjoner lekne og fascinerende vestlandspersonligheter, komponist Ketil Hvoslef og komponist/saksofonist Marius Neset. Årets utstilling viser verk av den norske kunstneren Olav Christopher Jenssen.
Festivalpublikum får oppleve ikoniske verk som Kreutzersonaten, Pathetique-sonaten og Strykekvartettene op. 59 sammen med noen av Beethovens mindre kjente komposisjoner, som Fantasi for klaver, op. 77, det firhendige klaverarrangementet av Grosse Fuge op. 133 og et utvalg av sangene hans.
«Ingen komponist har hatt en slik utvikling i sin levetid som Beethoven hadde», sier Leif Ove Andsnes. « Å høre cellosonatene op. 5 og 102 etter hverandre er som å lytte til ulike verdener, likevel gir både de tidlige og de sene verkene oss en umiddelbar følelse av at vi må lytte. Det er som om vi blir fortalt noe viktig.»
Omgitt av fjell, fosser og fjord er Rosendal det ideelle stedet for å oppleve et intimt musikalsk fellesskap. «Den fire dager lange opplevelsen av denne musikkfestivalen er ubeskrivelig», skrev Asia Music Weekly. «Med det vidunderlige landskapet som bakteppe forsterkes opplevelsen av dyp konsentrasjon rundt festivalens tema, og av det høye nivået på fremføringene.» Radio Klassik (Østerrike) kommenterte: «De finnes — spesielle steder med en helt egen atmosfære. Historier og inntrykk som du bevarer i minnet og tar med deg hjem», og La Repubblica (Italia) la til «og på den listen kan du føre opp Rosendal … en rikholdig og verdifull kammermusikkfestival, takket være nivået på utøverne og dybden i de tematiske programmene.»
Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.
“Rosendalfestivalen solgte ut alle billetene på et par dager i vinter. Oppskriften er enkel: Kammermusikalsk kjernestoff, uten sviskeappell og med et modig innslag av samtidsmusikk.”
“I langhelga som var, ble det staselige Baroniet i Rosendals intenst vakre landskap fylt av musikk. Og ikke en hvilken som helst musikk, men av kammermusikk av ypperste slag.”
“Med den nye salen og Andsnes drivkraft og stjernestatus har Rosendal Kammermusikk fått en pangstart.“
“Intelligent formidling og enestående musikere får den klassiske musikken til å skinne i Rosendal”
“A Festival which is both intimate and full of character, idyllic and with depth.”
“Mozart in paradise … Leif Ove Andsnes and a group of extraordinary musicians immersed themselves in the genius of the composer in a small but big festival in the wilds of Norway.”
“Rosendal simply must be experienced”
“In addition to the intelligence of its programming and the high level of its performers, the festival benefits from what is often lacking in the most exclusive of locations: authenticity and atmosphere - truly magical.”
“This is a Utopian place for Utopian musicians.”
Summa summarum har Leif Ove Andsnes funnet en usedvanlig spennende stall av musikere, og det er nærmest absurd å tenke at disse samles på et lite sted som Baroniet Rosendal.
The 4 day experience of this music festival is indescribable. With the backdrop of such wonderful scenery, the festival is somehow augmented by a deeper concentration of the theme and the high level of performance. It is impressive.
Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.