«Brahms kjente Beethovens skygge – ‘jeg hører alltid kjempens skritt bak meg’. Etter at vi i 2022 hadde Beethoven i fokus, føles det naturlig at vi i sommer vender oppmerksomheten mot arven etter Johannes Brahms.»
Leif Ove Andsnes
Rosendal Kammermusikkfestival, grunnlagt i 2016 av pianist og kunstnerisk leder Leif Ove Andsnes, har etablert seg som en av de mest interessante og unike festivalene av sitt slag. Hvert år utforsker festivalen et eget tema, med utgangspunkt i en komponist eller en periode. Slik har Rosendal Kammermusikkfestival markert seg internasjonalt som «en liten, men stor, festival i vill norsk natur» (El Pais), «rikholdig og verdifull, takket være nivået på utøverne og dybden i de tematiske programmene» (La Repubblica).
I sommer setter Leif Ove Andsnes søkelyset på Johannes Brahms. Brahms’ rike og varierte kammermusikk har resultert i noen av sjangerens mest sentrale verk. I fire dager, 10.–13. august, får Andsnes med seg 25 gjesteartister i et tettpakket program med foredrag og konserter for å utforske Brahms’ ikoniske verk og sigøynermusikken som inspirerte ham. Årets festival løfter også frem György Ligeti, som ville ha fylt 100 år i år. Et av Ligeti-verkene på festivalprogrammet er Trio for fiolin, horn og klaver, som er direkte påvirket av Brahms’ egen trio for de samme instrumentene.
På scenen i august får Andsnes med seg musikerne og foreleserne Bertrand Chamayou, Roland Pöntinen og Yeol Eum Son (klaver), James Ehnes og Guro Kleven Hagen (fiolin) Ida Bryhn og Tabea Zimmermann(bratsj), Julia Hagen og Sheku Kanneh-Mason (cello), Dover Quartet (strykekvartett), Sharon Kam (klarinett), David Guerrier (horn), Håkan Hardenberger (trompet), Matthias Goerne (baryton), Henrik Mestad (skuespiller), Gunnar Danbolt (kunsthistoriker) og Erling E. Guldbrandsen (foreleser). Festivalen ønsker også velkommen Zum Roten Igel, et glimrende ensemble med navn etter vertshuset Det røde pinnsvin i Wien, der Brahms nøt både gulasj og sigøynermusikk.
Om årets festival sier Leif Ove Andsnes at «Brahms’ musikk eksploderer ikke på samme måte som Schumann, Richard Strauss eller Wagner. Det er snarere som om den imploderer med subtil, men dyp, lidenskap. Mitt håp for årets program er at vi skal få oppleve spennvidden i Brahms’ kammermusikk; dramaet i klaverkvintetten, gleden i klavertrioen i C-dur eller i Magelone-sangene, den inderlige tristheten i klarinettkvintetten – et av de mest bevegende kammermusikkverker jeg vet om.»
«Fordi det ofte er et høstlig drag i Brahms’ musikk, har vi en tendens til å snakke om musikkens mørke og dystre karakter. Samtidig har den i seg så mye glede og indre ekstase. Jeg synes fiolinisten Isaac Stern sa det fint: ‘Om musikken hans reflekterer sol eller storm, et lykkelig øyeblikk eller et øyeblikk preget av sorg, ligger det alltid en grunnleggende optimisme i bunnen. Hvis Beethoven var forrevne fjell, høye topper og daler av manisk depresjon, er Brahms som havet: alltid til stede og evig trøstende.’»
Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som har gjort det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.
“Ten concerts in four days in a spot of breathtaking natural beauty … This, in a nutshell, is the Rosendal Chamber Music Festival“
Matthew Gurewitsch / Classical Voice North America
"Nivået på musikerne og den kløktige utformingen av konsertprogrammene gjør denne festivalen enestående …"
Eystein Sandvik / NRK Radio
A chamber music festival rich and precious for the quality of the performers and for the depth of the themed programmes.”
Leonetta Bentivoglio / La Repubblica
“Det er lenge siden jeg har sett fram til en festival så mye som Rosendal Kammermusikkfestival.“
Magnus Andersson / Klassekampen
“This is a Utopian place for Utopian musicians.”
David Nice / The Arts Desk
“Rosendalfestivalen solgte ut alle billetene på et par dager i vinter. Oppskriften er enkel: Kammermusikalsk kjernestoff, uten sviskeappell og med et modig innslag av samtidsmusikk.”
Lars O.Flydal / Vårt Land
“The four day experience of this music festival is indescribable. With the backdrop of such wonderful scenery, the festival is somehow augmented by a deeper concentration of the theme and the high level of performance.”
Rudolf Tang / Asia Music Weekly
“Intelligent formidling og enestående musikere får den klassiske musikken til å skinne i Rosendal.“
Emil Bernhardt / Morgenbladet
"A festival that is intimate and rich in personality, idyllic and profound."
Kathrin Hasselbeck / Bayerische Rundfunk / Germany
“Mozart in paradise … Leif Ove Andsnes and a group of extraordinary musicians immersed themselves in the genius of the composer in a small but big festival in the wilds of Norway.”
Luis Gago / El Pais
“Rosendal simply must be experienced.”
Ursula Magnes / Radio Klassik / Austria
“In addition to the intelligence of its programming and the very high level of its performers, the festival benefits from what is often lacking in more upscale venues: authenticity and a truly magical atmosphere.”
Bertrand Boissard / Diapason Magazine
“Med Rosendal Kammermusikfestival har Leif Ove Andsnes satt en standard som allerede i åpningsåret har gjort den til en av landets viktigste i sitt slag. Alle skyhøye forventninger ble i høyeste grad innfridd.”
Mona Levin / Klassisk Musikk
Rosendal Kammermusikkfestival vil takke Stiftelsen Kristian Gerhard Jebsen for betydelig økonomisk støtte, som gjør det mulig å realisere festivalens ambisiøse kunstneriske mål.