Bildet over scenen:
Harald Sohlberg: Fiskerens hus i skogen
I historien om det tsjekkiske musikkliv finner vi tre personer med navnet Josef Suk. Den første av dem (1827-1913) var skolelærer og kordirigent i landsbyen Křečovice, og han lærte sin sønn (1874-1935) å spille klaver, fiolin og orgel. Denne Josef Suk studerte fiolinspill, musikkteori og kammermusikk ved konservatoriet i Praha, og skrev sine første komposisjoner allerede i sitt tredje studieår. Han tok et ekstra år for å studere komposisjon med Antonín Dvořák, som ble tilknyttet konservatoriet i 1891. Suk ble den berømte komponistens favorittelev og i 1898 hans svigersønn da han giftet seg med hans eldste datter Otilie, som døde allerede i 1905, bare 27 år gammel. Ekteparet fikk én sønn (1901-1951), som ble døpt Josef. Han ble ikke musiker, men til gjengjeld far til en av 1900-tallets allsidigste fiolinister.
Som utøver gjorde Suk II seg spesielt bemerket som medlem av den tsjekkiske kvartett, hvor han spilte annenfiolin fra tidlig i 1890-årene til han etter mer enn fire tusen konserter på internasjonal basis overlot plassen til yngre krefter i 1933. Han virket også som pedagog ved konservatoriet i Praha og var lærestedets rektor i to perioder. Det er merkverdig at han som kammermusiker ikke skrev mer i denne kategorien, for orkesterkomposisjonene, blant dem symfonien «Asrael», dominerer hans verkliste.
Før han var tyve år opplevet han stor suksess med sin strykerserenade fra 1892 og komposisjonen som står på dagens program - «Piseň lásky» (Kjærlighetssang), det første i en syklus på seks klaverstykker han skrev i 1891-92. Fiolinisten, komponisten og pedagogen Jaroslav Kocián (1883-1950) arrangerte sistnevnte for fiolin og klaver. Han var kjent som en fremragende Bach-tolker, og mange av hans komposisjoner ble spilt på konserter og innspilt på plate av hans elev Josef Suk (1929-2011), komponistens barnebarn og Antonín Dvořáks oldebarn.
*
Antonín Dvořáks klaverkomposisjoner er unektelig kommet i skyggen av hans symfonier og kammermusikkverker. Det gjelder særlig dem han skrev rundt 1880, og som hadde Schubert, Chopin og Schumann som forbilder. Uttrykket i «Poetiske stemningsbilder», som han komponerte på mindre enn to måneder våren 1889 er et annet, og til vennen og musikkritikeren Emanuel Chvála skrev Dvořák at han «i disse stykkene er jeg ikke bare musikant, men også poet. Ikke le av meg!» Han hadde en måned tidligere opplyst sin forlegger Fritz Simrock om at de tretten stykkene ville få hvert sitt navn, og at skulle «uttrykke noe, altså så å si programmusikk». Dvořák ga samlingen den tsjekkiske tittelen «Poeticke nálady» (Poetiske stemninger), og den ble markedsført som «Poetische Stimmungsbilder». Det skal bemerkes at Dvořák allerede i 1883 hadde skrevet en syklus for firhendig klaver (op. 68) og gitt de seks stykkene titler som antyder bestemte stemninger.
Hans biograf Klaus Döge understreker imidlertid at Dvořák med sitt op. 85 «kompositorisk sett i en viss forstand ville bli en annen. Klaversatsen, som ofte kan minne om Liszts, er i det store og hele mer virtuos og fargerik, og uttrykksviljen er sterkere, slik at musikken virker mer malende og talende». Denne tendensen gjorde seg gjeldende helt til Dvořák i 1892 reiste til USA, og The Musical Times i London skrev i 1890 at man i den åttende symfonien ikke kunne unngå følelsen av at musikken «forsøker å fortelle om hendelser utenfor seg selv». Også de tre konsertouverturene «I naturens rike», «Karneval» og «Othello» fra 1891-92, som komponisten omtalte som «en syklus om natur, liv og kjærlighet», har tydelig programmatisk karakter.
De tretten stemningsbildene for klaver innleder dermed et viktig kapitel i Dvořáks virke som komponist. Verket er hans lengste og mest omhyggelig utarbeidete klaversyklus, og den omfatter stemninger med stor spennvidde – fra det seriøse til det hjemlig idylliske. Han understreket ved flere anledninger at syklusen burde framføres i sin helhet for at hans hensikt med musikken skulle stå klart for tilhørerne, men han var redd for at de færreste pianister ville gi seg i kast med hele verket i konsertsammenheng.
HANS H. ROWE
Vi samarbeider med Rosendal Fjordhotell om å gjera det lett for deg å bestilla festivalopphaldet. Vi har laga ferdige festivalpakkar her med overnatting, halvpensjon, festivalpass til alle konsertar, samt inngang til Rosendal Have.
Ver oppmerksom på at pakkane er per person, og for å bestille dobbeltrom for to personar må du velge to billettar til den foretrukne pakken.
Ved kjøp av festivalpakke får du tilgang til alle arrangement under festivalen.
Dersom du gjerne vil få med deg fleire arrangement på årets festival, og treng overnatting i ein kortare periode, då er dette pakkane for deg. Vi har laga fire mindre pakkar, som alle inkluderer ei natt på Rosendal Fjordhotell med frukost og middag, samt billettar til arrangement over to dagar. D
Oversikt over overnattingsstader og konsertsalar i Rosendal
Rosendal Fjordhotell er lokalisert ved innløpet av Hardangerfjorden, omkransa av majestetiske fjell og flott natur. Hotellet ligg berre ein kort spasertur unna Baroniet og Riddersalen (1,3 km).
Sjå googlekart over overnattingsstader og konsertsalar her
Les mer om de ulike pakkene her
Dersom arrangementet er utselt kan du senda oss ein epost og melda deg på venteliste. Ventelistene vert gått gjennom før evt. restbillettar vert lagt ut for sal. Selde billettar vert ikkje refunderte.
Ved å laste ned appen «TicketCo Wallet» får du enkel oversikt over alle billettane du har kjøpt!
Enkelte bankar har lagt inn ekstra sikring på netthandel. Dei krever då at du loggar deg på nettbanken for å godkjenna kjøpet. Ta kontakt dersom du får problem med å gjennomføra kjøpet, så hjelp vi deg.
Det siste som skjer i betalingsprosessen er belasting av konto. Dersom du ikkje har fått billettar kan du vera trygg på at du heller ikkje har fått belasta din konto. Berre prøv igjen.
Dersom du t.d. har kjøpt billettar til feil dato og vil byta, eller ønskjer å oppgradera billetten til å inkludera middag og ev. overnatting, kan vi ordna dette. Ta kontakt med oss på ticketco@baroniet.no så hjelper vi deg.
Eventuelle feilmeldingar angåande billettane vert motteke med takk på epost til ticketco@baroniet.no.
Vi har laga ulike typar opplevingspakkar som inkluderer middag og evt. overnatting:
Dersom ein billettype er utseld kan det framleis vera ledige billettar på andre. Sjå oversikt.
Bordsetting til Slottsmiddag i Havestuen og overnatting på Avlsgården
Vi reknar billettar kjøpt på same epostadresse som ei gruppe som skal sitja i lag i Havestuen og evt. bu i lag. Send oss gjerne ein epost til ticketco@baroniet.no om antal enkeltrom og dobbeltrom. Det same gjeld dersom de har bestilt middag til ulike epostadresser.
Vi har gjort jobben for deg: Vi har laga ferdige pakkar med konsertar, foredrag, overnatting med frukost og middag slik at du kan sikra deg alt du treng på ein gong. Berre vel enkeltromspakke eller dobbeltromspakke (husk å kjøp 2 pakkar då pakken er per person) , og du har alt du treng:
Desse lettvinte pakkane finst både som døgnpakkar og som store festivalpass for heile festivalen.