Rosendal Kammermusikkfestival 2024


Året 1926 er blitt betegnet som Béla Bartóks «klaverår». Som de fleste pianister/komponister følte han behov for et representativt repertoar med egen musikk. Riktignok hadde han bak seg en ikke ubetydelig mengde klaverkomposisjoner – deriblant den oppsiktsvekkende «Allegro barbaro», men etter 1918 hadde han bare skrevet åtte improvisasjoner over en ungarsk folkesang og en klaverversjon av orkesterverket «Dansesuite». I 1926 kom i tillegg til den første klaverkonserten viktige soloverk – sonaten, suiten «Szabadban» (Utendørs), ni klaverstykker og de tre første komposisjonene i det som skulle bli til «Mikrokosmos», en samling på 153 klaverstykker i seks bind.

Sonaten er tonal, men dissonerende, klaveret blir brukt på en slagverkinspirert måte som I «Allegro barbaro», og «imiterende kontrapunkt flyter mellom de to hendene» (Paul Griffiths). Musikken Bartók skrev i 1926 tar disse to virkemidlene lenger enn tidligere, og for første gang bringer han dem sammen. Han var uten tvil inspirert av komposisjoner han hørte på denne tiden - Stravinskys «Vårofferet» og de koreografiske scenene «Les Noces». Under clustere (klynger) av gjentatte toner kan man skimte folkelig inspirerte melodier, og hver av satsene har en klassisk struktur. Sonaten er tilegnet Ditta Pásztory, som studerte klaverspill med ham ved konservatoriet I Budapest og som giftet seg med ham i 1923. Femten år senere ble hun hans faste konsertpartner. Hun vendte tilbake til Ungarn etter Bartóks bortgang og ble en forkjemper for hans musikk.

*

En cellospillende venn av Antonín Dvořák arrangerte i 1870-årene intime kammermusikkaftener i sitt hjem I Praha. Leiligheten var imidlertid ikke utstyrt med klaver, og Dvořák tilpasset seg dette faktum da han i mai 1878 skrev sine «Maličkosti» (Bagateller) for to fioliner, cello og harmonium (som var tilgjengelig). Uten å gå på akkord med sine kunstneriske krav tilpasset han seg denne typen musikk, beregnet for hjemlig konsertering.

Hver av de fem korte satsene er bygget opp rundt et tilsynelatende enkelt tema, men stemmene er flettet sammen på en måte som røper opphavsmannens kompositoriske dyktighet og hans sikre sans for klangfarge og form. Første, tredje og femte sats er livlige og humørfylte, og bruken av et felles tema gir komposisjonen et enhetlig preg. Annen og fjerde sats gir med sitt langsommere tempo og mer lyriske uttrykk den nødvendige kontrast.

Til tross for sitt private preg ble komposisjonen offentlig framført allerede året etter i Praha (med Dvořák på harmonium). Da forleggeren Fritz Simrock fikk manuskriptet ville han erstatte harmoniumet med klaver, men Dvořak protesterte, og skrev at i så fall måtte stemmen gjøres mer dominerende, og dessuten måtte strykerstemmene også skrives om, noe som ville endre hele komposisjonens karakter. Det endte med at den ble utgitt i sin originalform og i et arrangement for firhendig klaver. Per Arne Glorvigen spiller harmoniumstemmen på bandoneon.

*

Fiolinisten Yehudi Menuhin, som i Paris ble den rumenske fiolinisten og komponisten George Enescus elev som elleveåring, skrev om sin lærer at «det som tiltrakk meg ved ham helt fra begynnelsen av, var hans naturs universelle rekkevidde. Han var både fra øst og vest, nord og sør – en mann som var formet av store og vitale naturkrefter. Hans sinn omfattet århundrer. Intet menneske jeg har møtt hadde et slikt vidt spenn av tid og rom. Han kjente ytterlighetene i det enkle liv på en gård og hoffets eleganse, like mye som sigøynernes spontane uttrykk og den franske stilfulle og kritiske intellektualitet».

Enescu begynte å spille fiolin da han var fire år, skrev sine første komposisjoner året etter og holdt sin første offentlige konsert som åtteåring. Han ble den yngste student noensinne ved konservatoriet i Wien (syv år), og han fortsatte sine studier i Paris, hvor han tilbakte mye av sitt travle liv som fiolinvirtuos, pedagog og musikkorganisator. Det ble forholdsvis liten tid til komposisjonsarbeid, og hans verkliste er ikke av de lengste. Den omfatter en opera («Oedipe»), korverk, sanger, orkesterverk (hvorav de to rumenske rapsodiene fra 1901 er mest kjent) samt en representativ samling kammermusikk som spenner fra to klaverkvintetter (1895) til kammersymfonien fra 1954. Oktetten for strykere ble fullført I 1900 i Paris etter halvannet års arbeid.

Verkets kompleksitet kostet attenåringen mange problemer, og han sammenlignet det med en ingeniørs første forsøk på å bygge en sikker hengebro. Komposisjonen er betegnet som «et av kammermusikkhistoriens mest utfordrende mesterverker». Det er et «dypt romantisk, i høy grad kromatisk verk, med Wagners, Mahlers og Strauss’ sterkt utvidede harmoniske palett og østeuropeisk folkemusikks karaktertrekk, deriblant det noen vil kalle «sigøynersk krydder» (Kai Christiansen).

De fire avsnittene er bundet sammen og utgjør en omfangsrik sats i sonateform, hvor det første fungerer som en eksposisjon (temapresentasjon) og finalen som en rekapitulasjon. Annen sats er en demonisk scherzo med en intrikat fuge (fougueux = heftig, ildfull), og den tredje et vakkert, lyrisk intermezzo. Enescus dristige komposisjon krever mye av utøverne, og etter fem prøver i 1900 bestemte dirigenten Édouard Colonne seg for å trekke den fra en planlagt framførelse i sin serie Concerts Colonne. Urframførelsen fant sted først ni år senere ved en Enescu-aften i Soirées d’Art-serien, med komponisten som dirigent. Oktetten er tilegnet André Gedalge, en av Enescus lærere ved Paris-konservatoriet, som i 1904 overbeviste en forlegger om at verket burde utgis.

HANS H. ROWE


Kjøp billett til denne konserten Se alle billetter

  • 6. august kl 12:00 3. Konsert i Riddersalen

    KR 590,-

    PRIS

Vi samarbeider med Rosendal Fjordhotell om å gjera det lett for deg å bestilla festivalopphaldet. Vi har laga ferdige festivalpakkar her med overnatting, halvpensjon, festivalpass til alle konsertar, samt inngang til Rosendal Have.

Ver oppmerksom på at pakkane er per person, og for å bestille dobbeltrom for to personar må du velge to billettar til den foretrukne pakken.

 

Festivalpakker Onsdag 7. August – Søndag 11. August 2024

Ved kjøp av festivalpakke får du tilgang til alle arrangement under festivalen.

 

Døgnpakkar

Dersom du gjerne vil få med deg fleire arrangement på årets festival, og treng overnatting i ein kortare periode, då er dette pakkane for deg. Vi har laga fire mindre pakkar, som alle inkluderer ei natt på Rosendal Fjordhotell med frukost og middag, samt billettar til arrangement over to dagar. D

 

Oversikt over overnattingsstader og konsertsalar i Rosendal

Rosendal Fjordhotell er lokalisert ved innløpet av Hardangerfjorden, omkransa av majestetiske fjell og flott natur. Hotellet ligg berre ein kort spasertur unna Baroniet og Riddersalen (1,3 km).

Sjå googlekart over overnattingsstader og konsertsalar her

 

Les mer om de ulike pakkene her

 

  • Velg billettype
  • Velg kvar du vil sitte i salen i setekartet. (Arrangement i Borggården og i den Røde Sal har ikkje setekart)
  • Dobbeltsjekk at billettypen er riktig for alle billettane.
  • Betal trygt med VISA eller MasterCard
  • Du får så ein mail fra TicketCo med QR-kode. Vis denne på ein smarttelefon (eller utprinta) ved inngong.

Dersom arrangementet er utselt kan du senda oss ein epost og melda deg på venteliste. Ventelistene vert gått gjennom før evt. restbillettar vert lagt ut for sal. Selde billettar vert ikkje refunderte.

Ved å laste ned appen «TicketCo Wallet» får du enkel oversikt over alle billettane du har kjøpt!

Enkelte bankar har lagt inn ekstra sikring på netthandel. Dei krever då at du loggar deg på nettbanken for å godkjenna kjøpet. Ta kontakt dersom du får problem med å gjennomføra kjøpet, så hjelp vi deg.

Det siste som skjer i betalingsprosessen er belasting av konto. Dersom du ikkje har fått billettar kan du vera trygg på at du heller ikkje har fått belasta din konto. Berre prøv igjen.

Dersom du t.d. har kjøpt billettar til feil dato og vil byta, eller ønskjer å oppgradera billetten til å inkludera middag og ev. overnatting, kan vi ordna dette. Ta kontakt med oss på [email protected] så hjelper vi deg.

Eventuelle feilmeldingar angåande billettane vert motteke med takk på epost til [email protected].

Vi har laga ulike typar opplevingspakkar som inkluderer middag og evt. overnatting:

  • Konsert
  • Konsert og middag i Hagecafé & Drivhus i Kjøken- & Urtehagen (før eller etter arrangementet). God, lokal mat.
  • Konsert og 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten.
  • Konsert, 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten, og overnatting med frukost på Baroniet Rosendal Avlsgård & Fruehus (dei fleste romma har vask, medan delt dusj og toalett er på gangen).

Dersom ein billettype er utseld kan det framleis vera ledige billettar på andre. Sjå oversikt.

Bordsetting til Slottsmiddag i Havestuen og overnatting på Avlsgården
Vi reknar billettar kjøpt på same epostadresse som ei gruppe som skal sitja i lag i Havestuen og evt. bu i lag. Send oss gjerne ein epost til [email protected] om antal enkeltrom og dobbeltrom. Det same gjeld dersom de har bestilt middag til ulike epostadresser.

Rosendal Kammermusikkfestival – pakkar med overnatting

Vi har gjort jobben for deg: Vi har laga ferdige pakkar med konsertar, foredrag, overnatting med frukost og middag slik at du kan sikra deg alt du treng på ein gong. Berre vel enkeltromspakke eller dobbeltromspakke (husk å kjøp 2 pakkar då pakken er per person) , og du har alt du treng:

  • alle konsertar
  • gratis inngang til Rosendal Have under heile opphaldet.
  • festivalprogram
  • overnatting der du ønskjer i Rosendal (berre velg pakken knytta til rett stad)
  • frukost
  • 2- eller 3-rettars middag

Desse lettvinte pakkane finst både som døgnpakkar og som store festivalpass for heile festivalen.