Rosendal Kammermusikkfestival 2024


«Histoire du Tango» er en av Astor Piazzollas mest kjente komposisjoner, opprinnelig skrevet for fløyte og gitar i 1986 – hans eneste for denne instrumentkombinasjonen. Den spilles imidlertid ofte med andre besetninger - i det aktuelle tilfelle fiolin og bandoneon. Komposisjonen er et ledd i Piazzollas streben etter å bringe tangoen fra bordeller og dansehaller i Argentina til konsertsaler i Europa og USA, og han formidlet inntrykk av tangoens utvikling gjennom årene. De fire satsene har titlene «Bordello 1900», «Café 1930», «Night Club 1960» og «Concert d’aujourd’hui». Den tredje satsen befatter seg med den nye tango som oppstod etter at internasjonaliseringen av musikklivet skjøt fart i 1960-årene. Tilhørere strømmet til nattklubbene for å lytte til musikken, og mange former for tango ble på denne tiden revolusjonerende endret.

*
Den musikalske kjemistudenten Josef Kruis var i 1887 leieboer i det store huset i Praha hvor Antonín Dvořák og hans familie bodde. Han fikk ofte besøk av sin fiolinlærer Jan Pelikán, og naturlig nok sto fiolinduetter på arbeidsprogrammet. Den tidligere bratsjisten Dvořák hørte dem øve og kom på ideen om å skrive noe han selv kunne være med på å spille. I et brev til sin forlegger Fritz Simrock skrev han: «Jeg nyter arbeidet like mye som om jeg skulle skrive en stor symfoni. Musikken er for amatører, men gjorde ikke Beethoven og Schumann noe lignende?» Selv om Dvořák hadde kjemistudenten i tankene da han i løpet av en uke skrev sin Terzetto (Trio), er det ikke et verk for nybegynnere eller amatører med begrenset teknikk, og komponisten måtte innrømme at han hadde overvurdert Kruis. Derfor tok han straks fatt på en mindre krevende komposisjon for samme besetning, som fikk tittelen «Fire miniatyrer», og som han senere arrangerte for fiolin og klaver under tittelen «Romantiske stykker».
Første sats er formet som en lyrisk introduksjon med et kontrasterende midtparti som antyder uro. Reprisen av det første temaet er beskåret til fordel for overgangsmateriale som fører oss inn i den avdempete annen sats, hvor Beethovens innflytelse er tydelig, og som antyder landlig fred. Det rytmiske midtavsnittet sørger for kontrast. Dvořáks sans for folkemusikk kommer til uttrykk i scherzoen – en furiant med den kryssende rytmikken vi ofte finner hos ham. I den mer fredelige triodelen er dette virkemidlet fraværende. Finalens tema (Poco adagio) med variasjoner følger ikke den vanlige oppskriften. Det dystre og fragmentariske motivet i c-moll varieres ti ganger. Tempoet endres flere ganger underveis, og hver variasjon har tydelig rytmisk og dynamisk særpreg. De to siste variasjonene (Molto allegro) bringer den musikalsk givende tersetten til en effektiv slutt.

*
Den engelske cellisten Steven Isserlis skrev da han ga ut sin innspilling (med pianisten Stephen Hough) av Sergej Rachmaninovs sonate for cello og klaver at det mystiske aspekt ved komponistens kunst føles sterkt i dette verket. Det finnes riktignok ingen direkte sitater fra ortodokse salmemelodier, men «uttrykket i mange av temaene, med blant annet nære intervaller, «røkelsesfylt» fargelegging, lidenskapelig gjentakelse av enkeltnoter og hyppige klokkelignende
klanger står i gjeld til den russiske kirke, som øvet sterk innflytelse på Rachmaninovs liv».

Sonaten er komponert i 1901, samme år som den beundrete klaverkonserten i c-moll ble ferdig. Rakhmaninov fikk et nervøst sammenbrudd etter at hans første symfoni i 1897 fikk hard medfart av kritikerne (skylden for misèren lå trolig hos Alexander Glazunovs katastrofalt dårlige orkesterledelse ved denne anledningen), og Isserlis utelukker ikke at sonaten gjenspeiler noe av den unge komponistens sinnstilstand fra fire år tidligere og gleden over å ha gjenvunnet sin arbeidslyst. Han viser til striden som skildres i førse sats, scherzoens «mørke natt» og den uhemmete gleden i finalen: «Ingen russisk prest med sitt påskerop «Kristus er oppstanden» kan noensinne ha lydt mer triumferende enn celloen gjør når den presenterer det strålende tema i denne satsen. Sonaten omfatter, selv med den klassiske disiplin som er et så viktig trekk i all Rachmaninovs musikk, et bredt register av romantisk følelse – en sjelens reise».

Det påstås at komponisten følte at betegnelsen cellosonate ikke var dekkende fordi instrumentene fra hans side var ment å være likestilte, og at han foretrakk å kalle den sonate for cello og klaver. Menge av temaene presenteres i klaveret og utvikles av celloen. Verket er tilegnet cellisten Anatoly Brandukov, som sammen med Rachmaninov sto for urframførelsen i Moskva i desember 1901.

HANS H. ROWE


Kjøp billett til denne konserten Se alle billetter

  • 8. august kl 11:30 12. Konsert i Riddersalen

    KR 590,-

    PRIS

Vi samarbeider med Rosendal Fjordhotell om å gjera det lett for deg å bestilla festivalopphaldet. Vi har laga ferdige festivalpakkar her med overnatting, halvpensjon, festivalpass til alle konsertar, samt inngang til Rosendal Have.

Ver oppmerksom på at pakkane er per person, og for å bestille dobbeltrom for to personar må du velge to billettar til den foretrukne pakken.

 

Festivalpakker Onsdag 7. August – Søndag 11. August 2024

Ved kjøp av festivalpakke får du tilgang til alle arrangement under festivalen.

 

Døgnpakkar

Dersom du gjerne vil få med deg fleire arrangement på årets festival, og treng overnatting i ein kortare periode, då er dette pakkane for deg. Vi har laga fire mindre pakkar, som alle inkluderer ei natt på Rosendal Fjordhotell med frukost og middag, samt billettar til arrangement over to dagar. D

 

Oversikt over overnattingsstader og konsertsalar i Rosendal

Rosendal Fjordhotell er lokalisert ved innløpet av Hardangerfjorden, omkransa av majestetiske fjell og flott natur. Hotellet ligg berre ein kort spasertur unna Baroniet og Riddersalen (1,3 km).

Sjå googlekart over overnattingsstader og konsertsalar her

 

Les mer om de ulike pakkene her

 

  • Velg billettype
  • Velg kvar du vil sitte i salen i setekartet. (Arrangement i Borggården og i den Røde Sal har ikkje setekart)
  • Dobbeltsjekk at billettypen er riktig for alle billettane.
  • Betal trygt med VISA eller MasterCard
  • Du får så ein mail fra TicketCo med QR-kode. Vis denne på ein smarttelefon (eller utprinta) ved inngong.

Dersom arrangementet er utselt kan du senda oss ein epost og melda deg på venteliste. Ventelistene vert gått gjennom før evt. restbillettar vert lagt ut for sal. Selde billettar vert ikkje refunderte.

Ved å laste ned appen «TicketCo Wallet» får du enkel oversikt over alle billettane du har kjøpt!

Enkelte bankar har lagt inn ekstra sikring på netthandel. Dei krever då at du loggar deg på nettbanken for å godkjenna kjøpet. Ta kontakt dersom du får problem med å gjennomføra kjøpet, så hjelp vi deg.

Det siste som skjer i betalingsprosessen er belasting av konto. Dersom du ikkje har fått billettar kan du vera trygg på at du heller ikkje har fått belasta din konto. Berre prøv igjen.

Dersom du t.d. har kjøpt billettar til feil dato og vil byta, eller ønskjer å oppgradera billetten til å inkludera middag og ev. overnatting, kan vi ordna dette. Ta kontakt med oss på ticketco@baroniet.no så hjelper vi deg.

Eventuelle feilmeldingar angåande billettane vert motteke med takk på epost til ticketco@baroniet.no.

Vi har laga ulike typar opplevingspakkar som inkluderer middag og evt. overnatting:

  • Konsert
  • Konsert og middag i Hagecafé & Drivhus i Kjøken- & Urtehagen (før eller etter arrangementet). God, lokal mat.
  • Konsert og 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten.
  • Konsert, 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten, og overnatting med frukost på Baroniet Rosendal Avlsgård & Fruehus (dei fleste romma har vask, medan delt dusj og toalett er på gangen).

Dersom ein billettype er utseld kan det framleis vera ledige billettar på andre. Sjå oversikt.

Bordsetting til Slottsmiddag i Havestuen og overnatting på Avlsgården
Vi reknar billettar kjøpt på same epostadresse som ei gruppe som skal sitja i lag i Havestuen og evt. bu i lag. Send oss gjerne ein epost til ticketco@baroniet.no om antal enkeltrom og dobbeltrom. Det same gjeld dersom de har bestilt middag til ulike epostadresser.

Rosendal Kammermusikkfestival – pakkar med overnatting

Vi har gjort jobben for deg: Vi har laga ferdige pakkar med konsertar, foredrag, overnatting med frukost og middag slik at du kan sikra deg alt du treng på ein gong. Berre vel enkeltromspakke eller dobbeltromspakke (husk å kjøp 2 pakkar då pakken er per person) , og du har alt du treng:

  • alle konsertar
  • gratis inngang til Rosendal Have under heile opphaldet.
  • festivalprogram
  • overnatting der du ønskjer i Rosendal (berre velg pakken knytta til rett stad)
  • frukost
  • 2- eller 3-rettars middag

Desse lettvinte pakkane finst både som døgnpakkar og som store festivalpass for heile festivalen.