Rosendal Kammermusikkfestival 2024


Bildet over scenen:
Mihály Munkácsy: Skoglandskap
Den tsjekkiske komponisten og pianisten Bedřich Smetana og hans venninne fra ungdomsdagene Kateřina Kolářová giftet seg i 1849, og de fikk fire døtre i løpet av få år. Den eldste av dem, Bedřiška (oppkalt etter sin far), viste tidlig tydelige tegn på musikalsk begavelse. Hun ble oppmuntret til å synge og spille klaver, og la for dagen betydelig musikalsk sensivitet allerede da hun var fire år. Men et halvt år senere døde hun av skarlagensfeber. Da var den nest eldste av søstrene allerede gått bort. Den yngste av de fire ble bare ett år gammel, og bare den tredje i rekken vokste opp. Midt oppe i dette fikk Kateřina tuberkulose, og hun døde fire år senere.
Som rimelig kan være ble Smetana sønderknust av sorg, og den fikk utløp i hans klavertrio, som han begynte på umiddelbart etter Bedřiškas bortgang, og som han tilegnet hennes minne. Komposisjonen er hans første betydelige musikalske bedrift og i tillegg hans første store selvbiografiske verk. Det fikk sin etterfølger i strykekvartetten «Z mého života» (Fra mitt liv) i 1876, som igjen banet veien for to programmatiske strykekvartetter av en annen tsjekkisk komponist – Leoš Janáčeks «Kreutzer-sonaten» og «Intime brev».
Klavertrioens innledende resitativ for fiolin solo er tolket som «både et smerteskrik og en bebreidelse mot skjebnen som lot sin vrede gå ut over et uskyldig barn. Den spørrende tonen i fiolin- og cellostemmene antyder at den ulykkelige faren fremdeles ikke kan tro at slikt kunne hende. I klaverstemmen spores imidlertid en trossighet som gradvis tiltar i styrke, inntil denne stemningen dominerer mot slutten av satsen» (Jaroslav Holeček). I mellomsatsen blir det rastløse hovedmotivet avløst av følelsesladde og lengtende episoder i tillegg til et sørgemarsjaktig avsnitt. Smetana hentet et tema fra en tidligere klaversonate da han skrev den avsluttende, virvlende rondoen der lyriske innslag gjenkaller minner fra lykkeligere tider.
Trioen fikk negativ omtale etter urframførelsen i desember 1855, men Franz Liszt berømmet verket etter å ha hørt det i Smetanas hjem året etter. Oppmuntret av denne reaksjonen vendte Smetana tilbake til trioen ved flere anledninger for å revidere den, og det var den endelige versjon fra 1880 som ble utgitt og som fant sin sikre plass på repertoaret.

To tusen kilometer fra New York, omgitt av det nordøstlige Iowas enorme kornåkre og skoger, ligger landsbyen Spillville, en av USAs eldste tsjekkiske bosetninger. Antonín Dvořák, som underviste ved det nyopprettede konservatoriet i verdensbyen i tre år, søkte til dette fredelige miljøet sommeren 1893. Her var han blant sine egne, følte seg vel og ga uttrykk for at han likte måten innbyggerne hadde bygget sine hus og anlagt sine hager på. Ikke minst var han glad for at deres kirke var viet St. Wenceslas, hertugen av Česky (Böhmen) som ble den tsjekkiske stats skytshelgen. I kirken spilte han gamle tsjekkiske melodier for begeistrede tilhørere, og han ble en skattet gjest.
Omgivelsene inspirerte ham åpenbart. På den tredje dagen av Spillville-oppholdet begynte Dvořak å arbeide med første sats i en strykekvartett i F-dur, og neste morgen var hele satsen ferdig skissert. I løpet av dagen skisserte han «med mirakuløs letthet» (Jaroslav Hokeš) annen og tredje sats, slik at han om kvelden kunne begynne å skissere finalen! Tolv dager senere var kvartetten ferdig. Etter manuskriptets siste notelinje finner vi en karakteristisk bemerkning fra komponisten: «Takk, Gud, jeg er fornøyd. Det gikk raskt!»
Den første private framførelsen av kvartetten ble gitt i Spillville med Dvořák på førstefiolin, kordirigenten i St. Wenceslas-kirken, den tsjekkiske immigranten Josef Kovárik på annenfiolin (hans sønn, fiolinisten Josef Kovárik jr., ledsaget Dvořak under USA-oppholdet). Andre medlemmer av Kovárik-familien tok seg av bratsj- og cellostemmene. Den første offentlige framførelsen fant sted i Boston i januar 1894, der den lokale Kneisel-kvartetten spilte. Det samme ensemblet (med en ekstra bratsjist) urframførte Dvořaks strykekvintett i Ess-dur (op. 97) i New York, også den et resultat av det inspirerende oppholdet i Spillville. «Den amerikanske» strykekvartetten ble etterhånden Dvořaks mest populære og oftest spilte kammermusikkverk.
Elementer fra amerikansk folkemusikk kan spores i alle komposisjonene Dvořák skrev i USA, men han siterte aldri eksisterende musikk. Vi møter en komponist som hadde vokst opp i landlige omgivelser og som «fra barnsben av hadde følt seg nær knyttet til naturen og landsens folk. Han observerte med et både skarpt og verdsettende blikk et fremmed, men vennlig land» (Jarmil Burghauser), Denne biografen sammenligner første sats med den tilsvarende i Beethovens «Pastorale»-symfoni – «Glade følelser ved ankomsten på landet», og mener at komponisten i annen sats «fornemmer den tilsynelatende uendelige præriens melankolske grandeur». Det er på det rene at Dvořák lot seg påvirke av «en merkverdig fugls kvitring» på en av sine første morgenturer i Spillville, noe som materialiserte seg i tredje sats. Biografen Klaus Döge mener dessuten at et besøk av indianere, som på oppfordring sang og danset, har satt sine spor i finalesatsens «påfallende rytmiske ostinato».
HANS H. ROWE


Kjøp billett til denne konserten Se alle billetter

  • 7. august kl 12:00 7. Konsert i Riddersalen

    KR 590,-

    PRIS

Vi samarbeider med Rosendal Fjordhotell om å gjera det lett for deg å bestilla festivalopphaldet. Vi har laga ferdige festivalpakkar her med overnatting, halvpensjon, festivalpass til alle konsertar, samt inngang til Rosendal Have.

Ver oppmerksom på at pakkane er per person, og for å bestille dobbeltrom for to personar må du velge to billettar til den foretrukne pakken.

 

Festivalpakker Onsdag 7. August – Søndag 11. August 2024

Ved kjøp av festivalpakke får du tilgang til alle arrangement under festivalen.

 

Døgnpakkar

Dersom du gjerne vil få med deg fleire arrangement på årets festival, og treng overnatting i ein kortare periode, då er dette pakkane for deg. Vi har laga fire mindre pakkar, som alle inkluderer ei natt på Rosendal Fjordhotell med frukost og middag, samt billettar til arrangement over to dagar. D

 

Oversikt over overnattingsstader og konsertsalar i Rosendal

Rosendal Fjordhotell er lokalisert ved innløpet av Hardangerfjorden, omkransa av majestetiske fjell og flott natur. Hotellet ligg berre ein kort spasertur unna Baroniet og Riddersalen (1,3 km).

Sjå googlekart over overnattingsstader og konsertsalar her

 

Les mer om de ulike pakkene her

 

  • Velg billettype
  • Velg kvar du vil sitte i salen i setekartet. (Arrangement i Borggården og i den Røde Sal har ikkje setekart)
  • Dobbeltsjekk at billettypen er riktig for alle billettane.
  • Betal trygt med VISA eller MasterCard
  • Du får så ein mail fra TicketCo med QR-kode. Vis denne på ein smarttelefon (eller utprinta) ved inngong.

Dersom arrangementet er utselt kan du senda oss ein epost og melda deg på venteliste. Ventelistene vert gått gjennom før evt. restbillettar vert lagt ut for sal. Selde billettar vert ikkje refunderte.

Ved å laste ned appen «TicketCo Wallet» får du enkel oversikt over alle billettane du har kjøpt!

Enkelte bankar har lagt inn ekstra sikring på netthandel. Dei krever då at du loggar deg på nettbanken for å godkjenna kjøpet. Ta kontakt dersom du får problem med å gjennomføra kjøpet, så hjelp vi deg.

Det siste som skjer i betalingsprosessen er belasting av konto. Dersom du ikkje har fått billettar kan du vera trygg på at du heller ikkje har fått belasta din konto. Berre prøv igjen.

Dersom du t.d. har kjøpt billettar til feil dato og vil byta, eller ønskjer å oppgradera billetten til å inkludera middag og ev. overnatting, kan vi ordna dette. Ta kontakt med oss på [email protected] så hjelper vi deg.

Eventuelle feilmeldingar angåande billettane vert motteke med takk på epost til [email protected].

Vi har laga ulike typar opplevingspakkar som inkluderer middag og evt. overnatting:

  • Konsert
  • Konsert og middag i Hagecafé & Drivhus i Kjøken- & Urtehagen (før eller etter arrangementet). God, lokal mat.
  • Konsert og 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten.
  • Konsert, 3-retters slottsmiddag i Havestuen på Slottet frå 1665 ca. 15 minuttar etter konserten, og overnatting med frukost på Baroniet Rosendal Avlsgård & Fruehus (dei fleste romma har vask, medan delt dusj og toalett er på gangen).

Dersom ein billettype er utseld kan det framleis vera ledige billettar på andre. Sjå oversikt.

Bordsetting til Slottsmiddag i Havestuen og overnatting på Avlsgården
Vi reknar billettar kjøpt på same epostadresse som ei gruppe som skal sitja i lag i Havestuen og evt. bu i lag. Send oss gjerne ein epost til [email protected] om antal enkeltrom og dobbeltrom. Det same gjeld dersom de har bestilt middag til ulike epostadresser.

Rosendal Kammermusikkfestival – pakkar med overnatting

Vi har gjort jobben for deg: Vi har laga ferdige pakkar med konsertar, foredrag, overnatting med frukost og middag slik at du kan sikra deg alt du treng på ein gong. Berre vel enkeltromspakke eller dobbeltromspakke (husk å kjøp 2 pakkar då pakken er per person) , og du har alt du treng:

  • alle konsertar
  • gratis inngang til Rosendal Have under heile opphaldet.
  • festivalprogram
  • overnatting der du ønskjer i Rosendal (berre velg pakken knytta til rett stad)
  • frukost
  • 2- eller 3-rettars middag

Desse lettvinte pakkane finst både som døgnpakkar og som store festivalpass for heile festivalen.