Årets program fokuserer rett og slett på Hardanger?
Temaets tittel, «Grieg i Hardanger», kan kanskje høres ut som en turistfelle. Men jeg synes det er fint at vi under denne siste festivalen belyser musikken fra Rosendals egen region. Hardanger har jo en veldig rik folkemusikktradisjon, men det er ikke den vi fokuserer på her, selv om folkemusikken skinner gjennom i Edvard Griegs og Geirr Tveitts musikk.
Griegs tilknytning til Lofthus og Hardanger var sterk. Jeg ble inspirert av et hefte som Reidar Storaas skrev til Grieg-jubileet i 1993, nettopp med tittelen «Grieg i Hardanger». Her forsto jeg hvor mye Grieg faktisk skrev i Hardanger: Betydelige verk som Holbergsuiten, strykekvartetten osv. Ikke småtterier.
Tveitt er vel Hardangerkomponisten framfor noen, og han bodde i Nordheimsund store deler av livet. Under krigen samlet han inn folketoner fra hele Hardanger, og komponerte versjoner av Hardingtonene for solo piano og for symfoniorkester.
Knut Vaage har jeg kjent til siden vi studerte omtrent på samme tid på Bergen musikkonservatorium på slutten av 80-tallet, begge som pianister. Det har vært veldig fint å se hvordan Knut gradvis fant sin vei som komponist, og i dag er han en av våre mest allsidige norske komponister, med en stor produksjon i forskjellige sjangre, fra opera til soloverk, og med bruk av improvisasjon, elektronikk og video, og alltid i nær dialog med utøverne.
Han har som meg bodd lenge i Bergen, men er jo Sunnhordalands store komponist, fra Sunde, ikke langt fra Rosendal.
Vi spiller seks verker av Knut på festivalen, hvorav hele tre urframføringer. Det er stas.