Slottet frå 1665 mellom fjord, fonn, fjell og fossefall

Hjem Kunstutstilling 2019

Kunstutstilling 2019

Som en del av Rosendal Kammermusikk Festival 2019 sitt helhetskonsept, har professor Gunnar Danbolt kuratert et todelt utstillings konsept:

På Slottet fra 1665 skal maleren Svein Johansen (1946–) stille ut malerier under tittelen Tilegnet. Tittelen skyldes at mange av maleriene er tilegnet kunstnere som har betydd og stadig betyr mye for Svein Johansen.

I Riddersalen vil det bli en digital utstilling av den kunsten som dominerte i Sovjetunionen i Dmitrij Sjostakovitsjs tid.

SVEIN JOHANSEN : Elegi, Til Sjostaskovitsj. 2012.

Svein Johansen: Elegi, Til Sjostaskovitsj. 2012.

« På Slottet fra 1665 skal maleren Svein Johansen (1946–) stille ut malerier under tittelen Tilegnet. Tittelen skyldes at mange av maleriene er tilegnet kunstnere som har betydd og stadig betyr mye for Svein Johansen. Det gjelder komponister som Mozart, Beethoven, Messiaen, Schönberg, Sjostakovitsj, Ligeti og Cage, men også diktere som Paul Celan, billedkunstnere som Michelangelo og Edvard Munch og en filmskaper som Andrej Tarkovskij.

Johansen ble kjent på 1980-tallet med sine arkitekturmalerier fra Europas store plasser og palasser, parker og brede gater, særlig i Vinterreise-serien og i malerier fra Roma som La Pigna og Romerske ruiner. Dette er figurative bilder som både er maleriske, stofflige og sanselige. Senere har han for det meste operert i spennet mellom figurasjon og abstraksjon, men stadig med vekt på de maleriske kvalitetene – egenskaper som man fra slutten av 1800-tallet ofte har forbundet med musikken. Slik er det sammenheng mellom form og innhold, for de fleste av maleriene har musikken som tema i en stil som speiler den.

I Riddersalen vil det bli en digital utstilling av den kunsten som dominerte i Sovjetunionen i Dmitrij Sjostakovitsjs tid. Noen av bildene vil vise den tillatte kunsten med vekt på de heltemodige arbeiderne på arbeidsplassene og bøndene på åkrene i en realistisk stil fra siste del av 1800-tallet. Selv om innholdet var ulikt, var stilen den samme som den Adolph Hitler satte sitt godkjent-stempel på. Begge disse diktatorene var opptatt av en kunst som var enkel og lett forståelig.

Slik var ikke den vestlige modernismens, som Hitler kalte ensartet og Stalin formalistisk. Ikke desto mindre ble det i undergrunnen også laget modernistisk kunst i Sovjetunionen. Og vi skal også gi noen eksempler på den. Sjostakovitsj hadde problemer med å holde seg innenfor de strengt opptrukne rammene for det godkjente, og ble ofte beskyldt for formalisme. Og det var farlig – mange havnet i fengsel for dette, noen ble også henrettet. Sjostakovitsj unngikk det, men ofte bare så vidt.»

Valentina Nikiforovna Kulagina (1902-1987): Til forsvar for USSR.

Valentina Nikiforovna Kulagina (1902-1987): Til forsvar for USSR.